söndag 3 mars 2013

Vecka 10


Hej!

Lübeckutbytet
Alla har nu fått sina vänner från Tyskland och har några månader på sig att bekanta sig med varandra innan de skall träffas i maj. Vi åker till Lübeck tisdag den 21 maj och kommer hem måndag den 27 maj. Det är viktigt att ni redan nu kontrollerar att era barn har ett giltigt pass, samt kontakta försäkringskassan för att få ett EU-kort! Vi tar emot de tyska eleverna mellan den 27/8 och 2/9. De lärare som följer med är Malin, Eva, Sandra och Inger! Tyvärr så hade ingen av oss någon möjlighet att följa med, men de lärare som följer med är rutinerad (har varit med flera gånger i Tysklandsutbytet tidigare år) och som eleverna dessutom känner.

Utvecklingssamtal
Ni som inte hade möjlighet att komma de dagar vi hade utvecklingssamtal , men som känner att det hade varit bra med ett avstämningsmöte får gärna höra av sig till någon av oss, så bestämmer vi en tid. Om det visar sig att någon elev riskerar att inte nå målen så kommer vi givetvis att höra av oss till er föräldrar i god tid för att tillsammans se hur vi kan hjälpas åt så att alla har en möjlighet att lyckas, det är vårt mål!

Skolarbete v.10

Matte: 
Proven på "ekvationer" är rättade och eleverna har fått tillbaka dem. Be gärna att få titta på dem. Nu håller jag på att introducera nästa arbetsområde "bråk och procent".

No:
-->
Jag skriver detta i syfte i att förtydliga för er vad eleverna förväntas kunna efter avslutat arbetsområde samt för att ge er möjlighet att kunna förhöra era barn.

Vi har gått igenom hela arbetsområdet ”Kol och kolföreningar” och på onsdag nästa vecka ska jag kontrollera deras kunskaper.
Vad är då dessa kolföreningar för något? Jo, kolföreningar är som namnet antyder de ämnen som innehåller kolatomer. Eftersom kol är ett mycket vanligt atomslag här på jorden finns det därmed en hel del kolföreningar; plast, bensin, diamant, kalk, villaolja, socker, kolsyra, och tjära är bara några exempel.
Många kolföreningar är organiska ämnen. Med det menas att de är mycket vanliga i alla levande varelser – såväl människor och djur som växter och bakterier. Dock finns det undantag bland annat själva grundämnet kol, koldioxid, kolmonoxid och kolsyra.


De kolföreningar som eleverna har kikat närmare på är:
1.    Kolväten (ämnen som bara består av kolatomer och väteatomer)
2.    Alkoholer (Alla alkoholer är inte drickbara)
3.    Organiska syror (Finns i frukter och skyddar dem och ger dem en syrlig smak)
4.    Ester (smakämnen i godis, läskedrycker m.m.)


Detta ska eleverna lära sig:
  1. Varför kolföreningarnas kemi kallas organisk kemi.
  2. Kolets olika former, deras egenskaper och vad de används till.
  3. Hur många bindningar en kolatom kan ha och varför det finns så många olika kolföreningar.
  4. Hur växterna får sitt kol genom fotosyntesen.
  5. Hur vi djur får de kolatomer vi är uppbyggda av.
  6. Varifrån kolatomerna kommer som finns i råoljan.
  7. Ha kännedom om metanserien och hur de enklaste kolvätena byggs upp med enkla-, dubbla- och trippelbindningar, det vill säga mättat och omättat kolväte.
  8. Skillnaden mellan fossila bränslen och biobränslen.
  9. Hur fossila bränslen påverkar vår miljö.
  10. Vad som menas med fraktionerad destillation.
  11. Vad krackning innebär.
  12. Vilken alkohol som kallas för träsprit och vad som kan hända om man dricker den.
  13. Namnge olika alkoholer och veta att de består av minst en OH-grupp.
  14. Alkoholernas egenskaper och deras användningsområden.
  15. Vad som menas med denaturerad sprit.
  16. Exempel på organiska syror och vad vi kan använda dem till.
  17. Att många organiska syror bildas när alkohol reagerar med luftens syre.
  18. Vad en ester är och redogöra för några användningsområden av estrar.
  19. Planera, genomföra, skriva resultat och dra slutsatser från laborationer.


Så här kommer elevernas kunskaper att bedömas:
Under lektioner, olika arbetsmoment och tester kommer du att bedömas efter din förmåga att:
  • Använda naturvetenskaplig information i diskussioner.
  • Inneha kunskaper om materians uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visa det genom att exempel, beskrivningar och sammanhang med användning av kemiska begrepp, modeller och teorier.
  • Undersöka hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och då beskriva samband och energiomvandlingar och materiens kretslopp.
  • Resonera kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.
Under laborationerna kommer de att bedömas efter deras förmåga att:
  • Genomföra undersökningar och i dem formulera frågeställningar som det går att arbeta efter.
  • Använda laborationsutrustningen på ett fungerande sätt.
  • Jämföra undersökningsresultaten med frågeställningarna och därav dra slutsatser med koppling till kemiska modeller och teorier.
  • Föra resonemang kring resultatens rimlighet och förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
Dokumentera undersökningarna med tabeller, bilder och skriftliga rapporter. 
 
Sv:
"Vi har inlett ett nytt tema som handlar om barndomsskildringar. Arbetet består av flera olika delar och det kommer att bli flera olika inlämningstillfällen. Varje gång det blir dags kommer ni att få information här på bloggen. Nu har förresten alla elever lämnat in sina filmanalyser – härligt!"

Eng:
Till på torsdag den 7/3:
BB glosor s. 83-84 (s. 139)
BB orden på s. 83 + stencilen
BB s. 84 = gör uppgift skriftligt

Till på fredag den 8/3:
BB s. 84: uppgift D = skriv alla
fraser och översätt dem till
svenska
BB s. 84: "Learning to learn" = LÄS!
BB s. 85:
1) Läs A
2) Skriv B, C, D

Franska:
​Träna på dialogen på s. 12+13, läs och översätt, och lär dig de glosor som du prickat för.
Spanska:

Denna vecka arbetar vi med propjeket som du kan läsa om i den bifogade filen, se porten.
Din läxa denna vecka är att bli klar med arbetet så att det kan redovisas på fredag 8/3!
Muchos saludos de Kicki







So:

Bild:
Obs!!! Ni som ännu inte gjort färdigt arbetet "Min sko" får göra klart det hemma (tre bilder av din sko+ utvärdering publicerad på bloggen), eftersom vi nu börjar på ett nytt projekt-”Landskap i perspektiv”(se nedan)! Titta gärna in på elevernas bloggar, de har gjort fantastiska bilder!!!




Idrott
Det är en del elever som inte deltar så ofta i idrotten på grund av att de inte mår bra eller har glömt kläder. Rosa går igenom olika moment och det är viktigt att vara med så ofta man kan. Eleven ska ha med en lapp, eller visa ett sms från en förälder om att eleven har skäl att inte vara med på idrotten. Eleverna har idrott måndag och fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar