söndag 17 mars 2013

Vecka 12

 
Skolarbete v.12

Matte: För att ligga i fas denna vecka bör man kunna:
  • jämföra storleken på olika bråk
  • förkorta och förlänga bråk 
  • multiplicera bråk
 Uppgifter som tränar ovanstående punkter finns på sidan 112 - 115 i matematikboken.

    No: Vi ska påbörja ett arbetsområde i Teknik där eleverna ska få göra en bro som kan öppnad med hjälp av ett hydrauliskt styrsystem. Eleverna kommer att få ut nedanstående uppgift. Vi kommer att arbeta med det under några veckor framöver. I slutet av uppgiften har jag skrivit hur jag kommer att bedöma deras arbete. Jag kommer att gå igenom det med eleverna, men det vore bra om ni också läste igenom det så att ni får en inblick i bedömningen och kan diskutera det hemma.

    -->
    Uppgift
    Din uppgift är att konstruera och bygga en bro som kan öppnas med ett hydrauliskt styrsystem. Innan du börjar bygga ska du naturligtvis ha gjort en ritning över bron så att du vet hur du ska bygga den. Det är viktigt att modellen är stark och stabil och den ska klara en belastning på 10 Newton (1kg).
    Idé- och konstruktionsarbetet kommer att genomföras parvis, medan ritning och rapportskrivandet kommer ske individuellt.

    Ni kommer att få teoretiska genomgångar på följande områden
    • Olika typer av brokonstruktioner utifrån principer för hållfasthet och stabilitet.
    • Olika typer av öppningsbara broar.
    • Hur man gör ritningar.

    Redovisning
    När arbetet avslutats ska ni ha lämnat in följande.
    1. Ritningar på er bro i valfri skala.
    2. En modell av bron.
    3. En beskrivning av er bro med förklarande ord och begrepp.
    4. En skriftlig rapport som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbetet.
    5. Muntlig redovisning av er bro.

    Bedömning
    En bedömning kommer att ske utifrån följande aspekter:
    • Självständighet
    Kvaliteten som kommer att bedömas ligger i en progression från att elever med låg grad av självständighet bidrar till idéutveckling och modellutformning, till en högre grad av självständighet där eleven mer självständigt tar fram förslag till lösningar och fysiska modeller.
    Exempelvis kan en lägre grad av självständighet handla om att eleven försöker, men ofta behöver följdinstruktioner och mycket stöd av läraren under hela arbetsprocessen, medan en högre grad av självständighet kan handla om att eleven arbetar målmedvetet och där läraren fungerar mer som diskussionspartner och bollplank i arbetet med att ta fram idéer och i utformningen av bron.
    • Prövande
    Kvaliteten kommer att bedömas från elever på de lägre nivåerna där prövandet sker ostrukturerat och sökande till de högre nivåerna där prövandet sker på ett mer systematiskt sätt efter någon form av princip eller struktur.
    Exempelvis kan en lägre kvalitet vara att prövandet handlar om att eleven endast följer de exempel som läraren har gett inledningsvis, eller att hon eller han på ett oreflekterat sätt gör som någon kamrat, vilket innebär att det saknar förslag på förbättringar i samband med utprövandet. Ett exempel för de högre kvaliteterna skulle kunna vara att eleven prövar och omprövar på ett mer systematiskt sätt med reflektioner och eftertanke för att få fram en så optimal teknisk lösning som möjligt.
    Att pröva och ompröva är något som ingår under hela arbetsprocessen. Prövande innebär alltså ett reflekterande arbetssätt. Detta sker på flera olika sätt. Dels sker ett prövande och omprövande i arbetet med ritningarna, dels sker ett prövande med byggandet av bron samt dels efteråt för att testa och förbättra eller eventuellt utveckla konstruktionen ytterligare.
    • Tillämpning av kunskaper
    Bedömningen här utgörs av vilken grad tillämpning av kunskaper används för att uppnå det önskade resultatet. Exempel på det skulle kunna vara i vilken grad man tillämpar kunskaper om krafter, principer för hållfasta och stabila konstruktioner samt kunskaper om hydrauliska system. På de lägre nivåerna sker tillämpning av kunskaper utifrån lärarens givna exempel. På de högre nivåerna sker tillämpningen av kunskaper på ett mer utvecklande sätt där eleven dels använder sig av lärarens givna exempel, dels av kunskaper från andra ämnen eller ytterligare material och källor.
    • Praktiska färdigheter
    Under arbetsprocessen med att bygga huset krävs att verktyg och maskiner används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Det handlar även om att visa noggrannhet i arbetet med att undersöka, mäta, tillverka och sammanfoga alla delar i bron för att uppnå önskade funktioner. Exempel högre kvaliteter skulle kunna vara hög grad av noggrannhet vid mätning, tillverkning och sammanfogning. På de lägre nivåerna används verktygen på ett säkert och ändamålsenligt vis, men eleven kan behöva hjälp att välja ett lämpligt verktyg och hon eller han visar endast en viss noggrannhet i utförandet.
    • Dokumentation
    Det kommer också att ske en helhetsbedömning av elevens dokumentation av hela arbetsprocessen med ritningar, modellen, och rapporten.


    Sv: "Tema barndom"

    Eng: Till Torsdag den 21/3:
    BB glosor till s. 92-95 (s. 139) BB s. 92-93 = förbered dig på att muntligt berätta om bilderna BB s. 94-95 = Läs högt och noggrant på engelska och översätt till svenska.

    Franska: Lär dig frågeorden på stencilen! Till fredagen den 22/3!

    Spanska: 

    So: Nu börjar vi beta av den sista revolutionen för området, den industriella. 

    Bild: Vi fortsätter med "Landskap i akryl", se:
     http://bildlindbergsskola.files.wordpress.com/2013/03/landskap-acc8ar8.docx

     Idrott:  Eleverna skriver dagbok i idrotten under två veckor. Denna ska vara klar fredag  den 22/3.
    Måndag den 18/3: Idrott - Tempoboll 
    Fredag den 22/3: Idrott - Beep-test, m.m.







    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar